Principper for Børnehuset Bybjerget

Det sunde børneliv

I Børnehuset Bybjerget er der fokus på et sundt liv i en sund hverdag.
Vi mener, at sundhed skal forstås som et bredt begreb, der dækker over menneskers fysiske og mentale velvære.
I Børnehuset Bybjerget har vi fokus på sprogindsatser og derfor har vi, i samarbejde med Rødovre Kommune bibliotek indrettet minibiblioteker i begge huse. Her kan forældre og børn låne bøger med hjem.
Vi forstår sundhed som en tilstand af fysisk, psykisk og social velbefindende.
Sundhed er ifølge Børnehuset Bybjerget en følelse af livsmod og livsglæde samt følelsen af at kunne mestre hverdagens mange forskellige situationer.
I Børnehuset Bybjerget arbejdes der for en pædagogisk hverdag, der lægger vægt på anerkendende relationer.
Gennem anerkendende væremåde, samt nærværende og engageret voksne tager vi udgangspunkt i det enkelte barns selvværd og selvforståelse.
I Børnehuset Bybjerget er det vigtigt, at alle børn har en tryg og udviklende hverdag, hvor medarbejderne med nærvær og omsorg opfordrer barnet til at udfordre sig selv og møde verden med nysgerrighed, lyst og mod.
I Børnehuset Bybjerget arbejde vi for en læringsforståelse, hvor vi ser læring som en dynamisk proces, der støtter og udfordre barnet til at bevæge sig mod Zonen for nærmeste udvikling. En proces der foregår hele tiden.